Jesus var nog ganska töntig

Jag undrar ibland över vår sinnessjuka fixering vid att  göra allt så häftigt i kyrkan.

Med ambitionen att locka ungdomar - både redan frälsta och de inte så frälsta - så vill vi erbjuda något fräscht, något som inte känns töntigt eller gammaldax. Musiken ska va bra, det ska va tempo, humor, film, multimedia, ljuseffekter, rök, talare från utlandet, lovsång på engelska, coola människor i coola kläder på scen och helst ska det va ett koncept, med logo och ett flashigt namn - på engelska.

Nu talar jag inte så mkt om lokala ungdomssamlingar, som den i frikyrkorörelsens ekonomi och statistik insatte redan insett, utan om konferenser och satsningar av olika slag. Se'n har vi lite samma tänk hemma, även om vi inte förmår genomföra det till samma grad.

Och. Jag undrar om vi kanske går lite vilse i röken och lasershowerna.
Om vi nånstans djupt inne e lite rädda att vårt budskap egentligen inte är tillräckligt attraktivt, och därför måste paketeras i flashigast möjliga hajpade låda... Eller kanske vi bara ville väl och kom snett ändå.
Wow, alltså - ljusshow - nu bara måste jag bli kristen!
För. Jag är lite rädd att hajpen kommer i vägen. Att den förstärker tendensen som redan finns hos tonåringar att vara ganska känslofixerade och rotlösa. Att vi lär dem att möten med Gud är något ascoolt och tufft som oftast ackompanjeras av dunkande musik och blinkande ljus - så till den grad att vi berövar dem förmågan att leva en vardagslunkande normalkristendom. Att vi kanske rent av blivit häftigare än världen utanför. Blivit bättre än nån annan på att skapa häftiga events. Lyckats bli huvud och inte svans - som vi talar om ibland. Men huvud för vaddå???!? Underhållningsbranschen?

Jag vet inte vad jag ska tycka, faktiskt.

Visst ska vi ha fräscha grejer, och visst ska folk som kommer in första gången i en kyrka kunna erbjudas något förvånande coolt - men är det förpackningen eller innehållet som ska imponera?
Visst ska musiken vara bra och medryckande - men vart går gränsen mellan hängiven lovsång och masshysterisk endorfinkick?
Visst ska vi använda ny teknik, ny musik, vara i tiden i språk, utseende osv - men finns det en risk att vi är mer i tiden än nån annan till sist - att vi blir nån sorts jetsettare, där den som ska va med också måste vara ultrahipp och ha "rätt" kläder, språk och uttryck för att passa in?

Vad händer med invandraren? DAMP-killen? 13-åringen som har svårt för språk, och nu ska tillbe på engelska? Den finnige nörden med dåligt självförtroende? Den hörselskadade som inte klarar ljudnivåerna? Den utan pengar som inte har råd att va med och betala rökmaskinerna?
Vad händer med vardagen hemma? Känns den ännu gråare - pastorn ännu tråkigare - verksamheten ännu töntigare, och till sist - tron ännu svårare att få ihop??
...eftersom kontrasten mot när jag var på konferensen blir ännu mkt större.

Finns det en orsak till att Jesus inte valde vår tid att komma till jorden - alla multimediamöjligheter till trots?

Fanns det en orsak att han lät sig födas in i en snickarfamilj i en avkrok, och inte i en hipp miljonärsfamilj med eget beachhouse vid Medelhavet?

Suck!

Jag mest bara undrar, är kluven, och saknar svar! Oroar mig utan att riktigt kunna sätta fingret på för vad...

Någon som vill ge mig svar?

Kommentarer
Postat av: Jakob

Tänkvärt pastorn. Varför sälja utsidan då vi har världens bästa innehåll?



Om Jesus hade levt idag hade han säkert kört Volvo eller ngn annan svenssonbil och inte en Ferrari.

2010-12-28 @ 09:44:39
Postat av: Jennifer Jansson

Jag haller HELT med dig! Den helige ande ar den som ska gora jobbet, inte vi. Vi tjanar Honom. Inte tvartom. Ibland far jag for mig att allt ska vara sa himla haftigt for att bevisa hur Cool Gud ar. Men han ar ju redan cool! VI behover inte bevisa nagonting for att Gud ska kunna gora det han vill.



Dessutom lockar vi andra in en fasad som inte haller i vardagen... upplevelsekristen ar skitjobbigt att vara! Om man standigt soker kickar och upplevelser for att fungera sa kor man forr eller senare huvet i vaggen!



Lite krasst uttalat sa tror jag att vi behover ner pa kna mer, inte mer och battre arrangemang!



Jag haller med dig Kristian!



Jennifer

2010-12-28 @ 10:00:33
Postat av: Mannen myten

Mycket tänkvärt och smart skrivet, som vanligt när det kommer till dig. Du har bra tankar och är vis, mycket nytt har jag att tänka på nu.

2010-12-28 @ 10:02:00
URL: http://tourettes.bloggproffs.se/
Postat av: Samuel Varg Thunberg

Väldigt väl skrivet broder. Det här är också ett praktmexempel på det hur det används ihop med det psykologiska fenomenet "power of sugestion". Jag har skrivit lite om det på min blogg:



http://www.trolleritider.se/blogg/2010/12/03/ulvar-i-faraklader-iii-helandepredikantens-och-trollkarlens-hemligheter/



Jag kan inte annat än att säga mitt "Amen!" till det här.

2010-12-28 @ 10:08:40
URL: http://www.trolleritider.se
Postat av: Micke

Dina reflektioner är precis de som alla kristna behöver rannsaka sig med, däremot så tror jag inte att det ena behöver hindra det andra.

Och att vi inte dömer andras arrangemang, utan bara jobbar på det enda vi kanske kan förändra, våra egna hjärtan.

2010-12-28 @ 10:10:17
Postat av: Alma

Jag har ju förlorat min tro, eller jag tror på en Gud men inte på bibeln. skitsamma.

jag tycker att det är vi som är töntiga och att det var Jesus som var cool, jag menar han levde på den hårda tiden! vi lever i en värld där allt är serverat, och vi vill få våran tro serverad med, vi vill inte lägga ner någon tid eller energi i att hitta Gud. vi vill att han ska komma till oss utan att vi behöver göra någonting.

men som svar på ditt inlägg skulle jag nog helt enkelt vilja säga att man vill ha kvar folk i kyrkan och alla nya som kommer har nog en egen bild av hur kyrkan är. och många kyrkor i dagen samhälle vill "förstöra" den bilden av kyrkan genom att ha en massa specialeffekter. för då tycker de nya att kyrkan är cool och då stannar de. men det är inte för dem man borde ha en kyrklig verksamhet! de har inte antagligen inte kommit dit för att de vill finna Gud, utan de är antagligen där för att någon kompis har tagit med dem. de människorna kyrkan ska satsa på är ju dem som har en tanke om att det kanske finns en Gud. och jag tror inte att de människorna behöver några specialeffekter, jag tror att de behöver höra om Gud, de behöver kanske lovsång/psalmer.



man kan ha specialeffekter ibland, men inte jämt, då blir det tillslut inga specialeffekter.



/Alma

www.flygandepingvin.blogspot.com

2010-12-28 @ 13:00:57
URL: http://flygandepingvin.blogspot.com
Postat av: Marre

Så sant, så sant. Det känns ofta som att olika ungdomssatsningar i kyrkor satsar så mycket på att anpassa sig och tilltala ungdomar, så kärnan glöms lätt bort. Evangeliet blir inte bättre av en häftig inslagning... Är det inte ett häftigt inre som kyrkan ska erbjuda, istället för ett häftigt yttre? För det yttre kan du ju hitta var som helst.

2010-12-28 @ 13:44:13
URL: http://arinya.blogg.se/
Postat av: Lina

Jag håller med om att det "flashiga" ganska ofta tar fokus från det som verkligen är viktigt. Att anpassa kyrkan och det kristna budskapet till dagens samhälle utan att förstöra grunden är en av de svåraste uppgifterna. Jag har inte heller några svar, men jag tror att ju närmare tidens slut vi kommer desto enklare kommer det bli att visa på Jesus utan allt det där andra runt omkring...



För övrig vill jag tacka för tankeställaren.

2010-12-28 @ 13:58:44
URL: http://havrelina.blogg.se/
Postat av: Fille

indeed

2010-12-28 @ 21:13:08
URL: http://filipmartin.webs.com
Postat av: Lillebror

Eller också handlar det bara om att kommunicera i och med sin samtid... Är det så väldigt mycket hype totalt sett... Är olika sätt motsatser eller bara flera möjligheter... För många är nog vardagen ganska ohypad, då kanske det är bra att några nationella konferenser kan vara "hypade"... om de nu verkligen är så hypade?

2010-12-28 @ 23:39:27
Postat av: Metalpastorn själv

Tack för kommentarer och engagemang!



Tänker särskilt på det Alma säger: "man kan ha specialeffekter ibland, men inte jämt, då blir det tillslut inga specialeffekter" - kanske är det det jag tänker på - att det trissas uppåt hela tiden, så att det som började bra, och som ett medel till ett mål så smått smugit sig in i målbeskrivningen...



Jag är som jag skrev kluven - hoppas även "Lillebror" såg det... Vill ju att det ska kännas fräscht och "nu" - men undrar över hur det påverkar vardagen - hur länge konferenskicken håller - och om allt runt omkring - hypen - gör att den håller längre eller kortare? Och om vi faktiskt bygger en kultur där långt ifrån alla känner sig välkomna? Allt kan inte va för alla - men när stuket är samma oavsett det är UNITE, Youth, Nordic, Nyhem eller vad det nu heter, så kan vi ju inte bara utgå från att resten åker på retreat eller scouläger eller nått, eller?!



Som sagt - känner en oro som jag inte riktigt får bra ord på, bara...

2010-12-29 @ 12:10:36
Postat av: carola

Ja juste det. Det är den upplevelseindustrin som vi alla är smittade av. Det som jag tycker kan vara ännu jobbigare som inte är ,uppväxt inom frikyrkan, är all strävan efter det perfekta i alla religiösa program. Allt måste uppträda felfritt. Jag förstår det inte...



Om vi vill se proffs så räcker det med att sätta på tv:n, för de redan utgallrade finns där, proffsen.



så jag tror inte att människor som söker sig till kyrkan söker det proffsiga, de söker Gud.

2010-12-31 @ 11:35:38
URL: http://blogg.passagen.se/folkvald/
Postat av: tias

För dig som söker ngt med mindre "yta" och (kanske) mer innehåll så kan jag tipsa om "Team Evangelisation" ( http://www.teamevangelisation.com/ )

Jag kom just hem från det mest "o-hypade" nyårsfirande jag varit med om.

300st deltagare OCH stab sover i skolsalar, äter i bamba och betalar det som plånboken tillåter genom kollekt.

För detta får man daglig undervisning och gemenskap med kristna från olika samfund i hela landet.

På de offentliga kvällsmötena så sköts musiken (oftast) av lokala förmågor med hjärtat på rätt ställe.....

Välsignat både i det samhälle som bjuder in och i ungdomarnas hemförsamlingar....

2011-01-02 @ 23:57:45
Postat av: Becke

va du är vaken pastorn. Mycket intresanta tankar och du har ju rätt! Du är inte änsam om att vara orolige över utvecklingen. men vi ber till Himelens Gud att innehållet och inte förpackningen skall vara viktig stå på dig/Blessings



tonårsledaren

2011-01-03 @ 13:22:31
Postat av: Stefan Thyberg

Jag håller med! Det finns ett dilemma i detta. Vi tror många att Guds ord är sant men ofta så tror vi inte att det är tillräckligt. För att frälsa en människa,måste vi lägga till flashiga p. pointar, rökmaskiner, ljus och filmer annars blir inte folk frälsta tror vi. Back to basic säger jag bara. Tala om synd omvändelse och tro på Jesus som frälsaren från synden så får Gud göra resten. Men vem talar om det idag ens i närvaro av rökmaskiner och flashigt ljus?

2011-01-04 @ 17:17:58
Postat av: Bloggaren igen...

En liten respons till...



Tack kusin M - låter gött!



...var å andra sidan i Jkpg på Unite själv - ett ganska flashigt arr - och det fanns ju mycket gott där oxå - rökmaskinerna till trots... Å det är ju det som gör det krångligt.



Stefan: Sant! ...men samtidigt vill jag använda varje tröskelsänkare och varje modern teknik jag bara kan om det kan hjälpa någon mer att få ögonen öppnade. Folk har så lite på fötterna nu för tiden - så oerhört lite att bygga på av förkunskaper i kristen tro osv att det kan bli för mkt kulturkrock att BARA börja citera Bibeln - den och dess språk kanske ligger för långt från mångas verklighet och referensramar - och att då hitta liknelser, illustrationer, bilder ur t.ex. samtida film, musik och litteratur är inte fel - även om det förstås inte får leda till utarmning av budskapet eller förskjutning av fokus.

2011-01-04 @ 19:34:37
Postat av: tias

Skönt att höra att det fanns ngt gott på "Unite"...



De bilder jag sett från Jkp (på FB) ser likadana ut som de bilder jag sett av mina o-kristna vänners nyårsfester där alkohol (och troligen även droger) förekommer rikligt.... :-(

2011-01-05 @ 08:47:52
Postat av: Marie Breskic

Jag älskar rubriken. Nästan så jag vill tatuera den på väl synlig plats:)

2011-01-14 @ 17:51:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0