Gud eller Jag?

Jag har lekt Gud. Igen.
...brukar tänka så på det ibland, när jag rensar i mitt akvarium.

375 liter regnskogsbiotop tarvar sitt underhåll, helt enkelt. Allt från delvattenbyte och filterrensning till växtplantering och etnisk rensning bland fiskarna. Eller rasbiologisk.


Första gången tanken om att jag var fiskarnas gud slog mig var nog när jag rensade Guppys för nu rätt många år sedan. De ynglade av sig, nämligen, men var nog lite inavlade till att börja med, ty redan i 3:e generation var en del rätt missbildade. Och eftersom det inte fanns utrymme för hur många som helst, och eftersom sned-ryggrad-generna inte var de vi ville premiera, så tog jag kål på vissa utvalda individer. Och kände mig som Gud när jag stod där och bestämde vem som skulle leva och vem som skulle dö.


Om det säger mest om mig, Gud eller min gudsbild kan man ju fundera vidare på...


Och igår var det dax igen.

Förra sommaren fick nämligen sonen som en av sina födelsedagspresenter välja fisk till akvariet. Något lite större var tanken, eftersom vi bara hade småfisk just då. Och gossen faller för Koi-artat vita guldfiskar.
Ungefär såna här
Som egentligen inte alls passar in i regnskogen. Visste jag då, och ännu mera så nu. Ty att de växte så fort och var så glupska på småfisk och att de bökade upp och åt så mkt av växterna, det visste jag inte.
Men det tog ett tag att övertyga sonen, sakta, antydningsvis och försiktigt, om att en etnisk rensning var på sin plats.


Men nu har den skett. Igår lämnades guldfiskarna i akvarieaffären i Falskog och vi kom hem med påfyllning till våra sargade småfiskstim.


Nu till de yrkesskadade djupheterna:
Som akvarieägare anser jag det vara min självklara rätt att välja fisk. Att till och med döda vissa individer. Att skicka iväg andra, "bara" för att de inte passar in eller är för glupska.

Har Gud samma rättigheter när det gäller världen och människorna?

Man kan ju fundera - för även om många troende med mig skulle ganska reflexmässigt svara ja på frågan så skulle vi, blir vi, ganska upprörda om, när, Han isf väljer att utöva den rätten. Eller?!?


Vi tänker så lätt, i praktiken, på Gud som någon som finns till för vår skull istället för tvärtom. Som Jonas Gardell så djupsinnigt (*ironi*) en gång sa: Gud ska inte läga sig i hur vi lever - hans uppgift är att välsigna.
Han sätter fingret på precis hur vi behandlar Gud alldeles för ofta - och att han sedan gör lära av det är inte så käckt, visserligen, men han är iaf konsekvent.


Men om Gud skapat världen, och dessutom mig, och dessutom är den ende som har full koll på allt som händer och vad som kommer att hända, så vet han ju i alla lägen vad som är bäst för allt och alla. Och eftersom han är godhetens definition kan han inte göra fel, heller.
Och om, säger om, ty i vilken grad Gud gör så'nt är en annan diskussion, han då skulle välja att ta bort, döda eller förflytta enskilda människor eller hela grupper, så har han väl rätten på sin sida, eftersom han är "akvarieägaren".


Eller?

Kommentarer
Postat av: David

Och så skickar vi bistånd till Afrika... Gud försöker rätta till allt och vi bara förstör...

2010-08-26 @ 09:48:41
Postat av: Markus L

Haha, David, den var rolig den. En fråga Christian bara. Exakt HUR dödar du dina akvariefiskar? Är lite intresserad av det. Jag antar att du inte skär huvudet av dem och lägger filéerna i stekpannan. Rätta mig om jag har fel.

2010-08-26 @ 10:33:46
Postat av: Markus L

Rättelse: Jag är inte intresserad av att döda akvariefiskar, det är inte min hobby om man säger så. Men jag ville veta hur du gör.

2010-08-26 @ 10:34:56
Postat av: Marie Breskic

:D Nu lever vi efter Jesu uppståndelse under helt andra premisser än tidigare, men igår roade jag mig med 1 Mosebokens 38:e kapitel.



"Men Er, Judas förstfödde, var ond i Herrens ögon och Herren dödade honom." (vers 7)



Oj. Då. Nu har jag kollat grundtexten och orden ser ut att vara korrekt översatta. Er hade dessutom en bror som hette Onan.



"Det Onan gjorde var ont i Herrens ögon, och han dödade också honom." (vers 10)



För att Er skulle bli avrättad av självaste Gud måste han ju ha varit en ovanligt ond människa som utgjort en stor fara för sin omgivning tänker jag först, men för att Onan skulle mista livet krävdes bara en stor mängd vanlig, enkel missunsamhet: Onan ville inte donera sperma till sin avlidne brors hustru. Detta sedan Juda och hans bröder slaktat och plundrat en hel stad utan att Gud lyft en lillfingernagel mot dem. Mina små grå råkar i slagsmål över sådana saker.



2010-08-26 @ 13:30:39
URL: http://mariebreskic.blogspot.com/
Postat av: Metallpastorn själv

@ Markus:

Nedspolning, oftast. Iaf om de är små som guppysar. Inte det snällaste, eftersom de inte dör direkt, kanske, men försök å andra sidan hålla fast en 2,3 cm lång firre som spritter vilt, för att hugga huvvet av den...

Några stora har jag inte behövt döda, än...



@ Marie:

Nya förbundet. Visst. Men Gud har ju inte förändrats, väl? Och i så fall kvarstår ju hans eviga rätt att göra vad han vill - om han sen inte gör det är en annan diskussion...

Och visst blir det krångligt för de små grå alltihop!

2010-08-26 @ 15:37:08
Postat av: Em

Och där fick jag mig en svensklektion om vart ordet onani ursprungligen kommer ifrån ha ha...

2010-08-26 @ 23:06:57
Postat av: Marie Breskic

Em, jodå. Exakt därifrån, fast Onan onanerade ju inte utan praktiserade avbrutet samlag.



metalpastorn: Mina små grå råkar inte alls i slagsmål över att Gud handlar annorlunda med oss. När jag var liten hände det att min mamma tvingade mig att städa mitt stökiga rum och att jag inte fick äta glass alldeles före en måltid. Numer säger hon inte ett knyst om hur jag städar eller äter och det är inte för att hon har förändrats utan för att hennes roll i ett vuxets barns liv är annorlunda än i ett litet barns liv.

2010-08-27 @ 20:43:07
URL: http://mariebreskic.blogspot.com/
Postat av: Markus L

Precis... det är ungefär som att slänga dem i rabatten istället. Samma sak, det är avsaknaden av vatten som får dem att kvävas till slut. Men en del fiskar klarar sig ju i timmar på land. Jag är nog allt en liten djurvän trots allt, inte för att jag bryr mig om dem egentligen, men ändå. Du får väl lägga dem i mixern eller något? Haha...

2010-09-02 @ 21:02:59
Postat av: Marie Breskic

Nej, men hallå där! Så svårt att ha livet av en fisk är det inte. Också jag har haft akvarium en gång i tiden och skulle någon fisk dö kokade vi upp vatten, slängde i firren och så var den död. Men det var å andra sidan pyttiga fiskar, som blev genomkokta på en sekund.

2010-09-03 @ 15:02:17
Postat av: Richard

Min spontana fundering är lite hur du relaterar Joh 3:16 med din relation till akvariefiskarna, finns nog en liten urskiljande aspekt där, eller?



Och jag blir nästan lite förskräckt över metoden att spola ner fiskarna i toaletten. Det måste väl vara bland det sämsta/långsammaste sättet..? Kan man inte bara snabbt klappa till dem med en slev eller stoppa dem i en vitlökspress eller liknande, snabbt och effektivt..?

2010-12-18 @ 12:47:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0